اماکن زیارتی مشهد
نوشته شده توسط : پناهی نیا

آرامگاه حسنعلی نخودکی اصفهانی در مشهد

حسنعلی در سال ۱۲۷۹ قمری در اصفهان متولد شد و بر اثر برخوردی با محمد صادق تخت فولادی وارد عالم عرفان شد.حسنعلی اصفهانی از آغاز نوجوانی خود، به کسب دانش و تحصیل علوم مختلف مشغول شد، خواندن و نوشتن و همچنین زبان و ادبیات عرب را در اصفهان فرا گرفت و در همین شهر، نزد استادان بزرگ زمان، به اکتساب فقه و اصول و منطق و فلسفه و حِکم پرداخت.وی فقه و فلسفه را از آخوند ملا محمد کاشانی آموخت. همچنین فلسفه و حکمت را از جهانگیرخان و تفسیر قرآن مجید را از محضر درس حاجی سید سینا پسر سید جعفر کشفی و چند تن دیگر از علماء عصر آموخت. سپس برای تکمیل معارف به نجف اشرف و به کنار مرقدعلی بن ابی‌طالب رفت. در این شهر، از جلسات درس حاجی سید محمد فشارکی و حاجی سید مرتضی کشمیری و ملا اسماعیل قره باغی استفاده می‌کرد. او علاوه بر علوم معارفی و عرفانی در اصفهان و نجف دروس فقه، اصول و فلسفه را از افرادی چون جهانگیر خان قشقایی، آخوند خراسانی و سید محمد فشارکی فراگرفت.وی در ۱۷ شعبان ۱۳۲۱ شمسی از دنیا رفت و در مشهد صحن انقلاب اسلامی دفن شد.

http://iusnews.ir/fa/news-details/305474


بی بی حسینه در تربت حیدریه مشهد

بی بی حسینه بانویی عالم که یکی از مریدان امام صادق (ع) بود،وی در نزد ایشان به بازرگانی مشغول بودند همچنین تمامی اصول دین اسلام را از امام آوخته بودند،بد از شهادت امام صادق (ع) تمام اموال وی را دولت وقت مصادره کرد. این بانوی اندیشمند به کنیز خود روی آورد و از او خواست که وی  را به نزد هارون الرشید برده و به ۱۰۰ هزار درهم بفروشد مرد بازرگان نزد هارون الرشیدرفت و پیشنهاد فروش کنیز خود را کرد ومی گوید تمام مسائل دینی ومعارف را از وی سوال نمائید ابتدا هارون الرشید گفت: ای حسینیه تو راکدام دین ومذهب است وحسینیه گفت : بر طریق دین اسلام محمد و اهل بیت او می‌باشد وخلیفه دستور داد تا در جلسه‌ای کلیه علماء را حاضر نمودند که یکی از آنان ابویوسف قاضی ودیگری شافعی بود که حسینیه همه را محکوم نمود وبه قدری فصیح وصریح جواب سؤالات آنها را داد بطوریکه هارون متحیر شد ودستور داد تا ابراهیم ابن خالد عونی را در بغداد حاضر نمودند وبر کرسی زرین نشست وشروع به سؤال نمود بطوریکه هشتادوسه سؤال از وی پرسیدند و همه را پاسخ داد تاریخ مرگ او معلوم نیست. مدفن او در شهرستان تربت حیدریه در روستای حسنی در بالای تپه بلند که هم اکنون داخل شهر تربت حیدریه  مشهد واقع گردیده است مزار وی در گذشته دارای گنبد کوچکی بوده که به همت مردم خیر و اداره اوقاف بنای قبلی تخریب وبنای جدید با وسعت مناسب ساخته وهم اکنون در حال بازسازی می باشد.


آرامگاه پیر پالان دوز مشهد

آرامگاه پیر پالان دوز مشهد آرامگاهی با گنبدی زرد و آبی رنگ می باشد که دارای ترکیبات بسیار زیبایی می باشد که آرامش دلنشینی را ایجاد کرده است . مسافران تور مشهد از بازدیدکنندگان این آرامگاه زیارتی می باشند .پیر پالان دوز مشهد چشم داشتی به مال دنیا نداشت , انتخابش خدا بود و خداوند هم او را به جایگاه بزرگی رساند. آرامگاه پیر پالان دوز مشهد از زیارتگاه های قدیمی شهر مقدس مشهد می باشد. آرامگاه پیر پالان دوز مشهد در آغاز در انتهای خیابان نواب صفوی در دوره سلطان محمد خدابنده ایجاد شد , سپس این آرامگاه بعد از انقلاب بازسازی شد و حالا زیارتگاهی آرام بخش در فضایی زیبا می باشد که مسافران تور مشهد جذب این آرامگاه زیبا می شوند, آرامگاه پیر پالان دوز مشهد دارای گنبدی به شکل پیازی با ایوانی آجری و کاشی های فیروزه ای بسیار زیبا ساخته شده است و به شکل چهار ضلعی می باشد. آثاری از نقاشی هایی که به دوره صفویان مربوط می باشد بر روی سقف دیده می شود . به این دلیل پیر پالان دوز شهرت گرفته است که برای گذراندن معاش خود پالان دوزی می کرده است. این آرامگاه همانند آرامگاه حر عاملی  از 4 آرامگاهی می باشد که به حرم امام رضا (ع) نزدیک می باشد و در ضلع شرقی خیابان نواب صفوی واقع شده است. 


آرامگاه امامزاده اسماعیل مشهد

آرامگاه امامزاده اسماعیل مشهد یا شاهزاده اسماعیل در فاصله 30 km مشهد مقدس از طرف شهر نیشابور و در روستای زیبای امان‌آباد قرار گرفته است. در مجاور عمارت آرامگاه زائرسرایی برای استراحت و خواندن نماز برای مسافران تور مشهد ایجاد شده است. برای آرامگاه امامزاده اسماعیل مشهد ضریح جدیدی نصب شده است که بسیار زیبا طراحی و ساخته شده است. بر طبق شواهد و مدارک نسب امامزاده اسماعیل مشهد به امام حسین علیه السلام می باشد .

http://iusnews.ir/fa/news-details/305474/





:: برچسب‌ها: اماکن زیارتی مشهد , رامگاه پیر پالان دوز مشهد , بی بی حسینه در تربت حیدریه مشهد , آرامگاه امامزاده اسماعیل مشهد ,
:: بازدید از این مطلب : 79
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 21 فروردين 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: